12. 01. 2022

Rozhovor se Šárkou Richtrovou

Také Šárka Richtrová kdysi své podnikání zahájila trochu neplánovaně. Pracovala ve farmaceutickém byznysu, a když se jí coby vytížené vrcholové manažerce narodil první syn, přemýšlela, jak mu vkusně a účelně vybavit pokojíček, aby zároveň působil hezky a elegantně. Narazila na příjemný obchod s francouzským nábytkem a zjistila, že franšíza je právě k mání – původní majitelka se stěhovala za manželem do zahraničí a podnikání se už nemohla věnovat. Šárka, která s malým dítětem stejně zvažovala, že potřebuje životní změnu a chce se víc věnovat byznysu než korporaci, tehdy po domluvě s manželem kývla a obchod si koupila. Místo aby pokračovala v běžném prodeji zboží od stávajících dodavatelů, postavila se k byznysu tak, jak byla zvyklá, činorodě. A vytvořila docela nový koncept.

 

„Naše studio funguje na českém trhu od roku 2006 a bylo vůbec první u nás, které se zaměřilo nejen na retail, ale i na kompletní návrhy a zařizování pokojíčků pro děti a teenagery. Začínali jsme jako franšíza jediné francouzské značky luxusního nábytku, to se postupně změnilo. Dnes Viabel zastupuje velké nábytkářské značky z Dánska, ze Španělska či z Francie a 12 dodavatelů bytových doplňků z celé Evropy, z nichž mnohé na českém trhu zastupujeme exkluzivně,“ popisuje Šárka Richtrová, která se začala specializovat na luxusní dětské pokoje na klíč. Tahle vysoká, elegantní, pečlivě upravená dáma staví dětské pokojíčky za desítky tisíc, ale i za milion korun. A dělá to na špičkové úrovni. Spolupracuje s předními českými architekty a snaží se dokonale naplnit zadání a potřeby klienta. „Jedineční jsme v tom, že pokojíčky vytváříme na míru, s respektem k jedinečné osobnosti dítěte a vždy podle životního stylu konkrétní rodiny – tak abychom plnili sny dětí i přání jejich rodičů. A kromě prodeje jednotlivých kusů nábytku umíme pokojíčky dodat i ‚na klíč‘: od návrhu přes výběr nábytku a doplňků až po finální instalaci u klienta doma,“ popisuje majitelka studia Viabel, mezi jejíž stálé klienty patří i lidé, které dobře znáte ze stránek Forbesu. „Zajímaví jsme pro rodiny z vyšší střední třídy, pokojíčky jsme už ale vytvořili i pro děti několika českých miliardářů. Zásadní je umět zákazníkovi naslouchat, pochopit jeho potřeby. Vstupujeme ostatně do nejintimnějšího prostoru, jaký tito lidé mají, do pokojíčků jejich dětí.“

 

Ani jarní první vlna koronavirové pandemie její byznys nezastavila. Paradoxně jí pomohlo, že spousta lidí uvázla během lockdownu doma a mezi čtyřmi stěnami začali uvažovat o tom, jak svůj domov zvelebit. „Kamenný obchod jsme měli sice zavřený, ale nezastavili jsme se: především proto, že se nám začali ozývat naši stálí klienti, kteří chtěli v pokojíčcích svých dětí něco změnit, upravit nebo dodělat. Takže jsme hodně telefonovali, mailovali, pak kreslili, navrhovali a objednávali zboží. A když se situace uvolnila, rozjeli jsme se dodané věci nainstalovat,“ popisuje Richtrová, která lockdown využila i k úpravě svého showroomu v Klimentské ulici v centru Prahy.

 

„Ověřili jsme si, že s klienty můžeme díky různým virtuálním nástrojům komunikovat stále velmi příjemně a efektivně, aniž bychom se nutně museli potkat naživo, což se nám velmi hodí i teď. Zapracovali jsme také na 3D softwarech a dalších strategických plánech souvisejících s online prodejem, na které v obchodě, otevřeném pět dnů v týdnu, nezbývá nikdy dost času.“

 

A i když se tradiční veletrhy v Miláně, Paříži nebo Kolíně nad Rýnem letos z důvodů protipandemických opatření zadrhly, využila Šárka Richtrová jarní pauzu k dotažení slibně rozjednané spolupráce s další dánskou značkou nábytku, která jí zapadla do portfolia. „Nabízejí mimo jiné i moc hezké interiérové schovávačky, stany, stříšky a další úkryty pro děti. Ty dětem v jejich pokojíčku umožňují různé dobrodružné hry a zároveň přispívají k pocitu většího bezpečí. Přesně o takové solitéry je teď zájem. ‚Domečky‘, kde má dítě soukromí, cítí se tam bezpečně a alespoň ve fantazii tam může prožít nejrůznější dobrodružství, když nemůže zrovna ven a mezi kamarády, jsou letos velmi žádné,“ popisuje Šárka Richtrová, jejíž firma má dnes obrat v řádech desítek milionů korun.

 

Ani její byznys příliš nezasáhl odliv turistů z hlavního města. „Většinu našich zákazníků tvoří buď Češi, nebo smíšené rodiny trvale usazené v České republice. A individuální přístup k nim byl už od počátku podstatou našeho byznysu. Abychom totiž dokázali někomu ‚na míru‘ navrhnout krásný a zároveň funkční pokojíček pro děti, musíme znát jeho životní styl a dobře poznat i jeho potomky – jejich jména, oblíbené barvy, ale i záliby a talenty, které dobře vytvořený pokojíček dokáže podtrhnout a rozvíjet. S našimi klienty – těmi velkými i malými – tak navazujeme opravdu úzký, osobní vztah. A jak děti rostou a přibývají jim sourozenci, pokojíčky rozšiřujeme a upravujeme. S klienty tak spolupracujeme dlouhodobě a nabízíme jim i další servis. A krize nám potvrdila, že takový přístup funguje i v těch nejsložitějších časech. Obchodu pomohlo i to, že lidé byli během pandemie víc doma a měli najednou víc času o bydlení přemýšlet,“ přemítá Šárka Richtrová o důležitosti budování dlouhodobých vztahů založených na důvěře.

 

Podzimní druhá vlna pandemie i s ní spojený lockdown jsou v mnoha ohledech náročnější. Největší problém teď vidím v propadu nálady jednotlivců i celé společnosti. Obojí je výrazně horší.

 

Ty má ostatně majitelka Viabelu i se svými obchodními partnery, výrobci z různých zemí Evropy. Za své poslání totiž považuje propagovat a podporovat kvalitní evropskou práci. I po té je podle ní totiž nyní stále větší poptávka. „Naši dodavatelé jsou z Evropy, vyrábějí lokálně, fortelně, se smyslem pro detail a zároveň dbají na nadčasovost, udržitelnost a ekologičnost, takže jejich výrobky mohou sloužit v pokojíčku řadu let a mají za sebou i dobrý příběh. V první vlně jsme si ověřili, že nás spojuje respekt k našemu vzájemnému byznysu, ochota vyjít si vstříc a také vědomí, že jedna každá zakázka je teď cenná a chceme ji zvládnout. Už na jaře jsme se tak – přes všechny překážky, které jsme každý ve své zemi řešili – dokázali semknout, abychom objednané pokojíčky klientům v pořádku a co nejrychleji dodali,“ popisuje Richtrová.

 

I podle ní je však nyní podzimní vlna v mnoha ohledech náročnější. „Největší problém vidím v propadu nálady jednotlivců i celé společnosti: obojí je teď výrazně horší. S našimi zaměstnanci a obchodními partnery jsme se tak už od začátku léta připravovali na to, že na podzim něco – nevíme, jak ani co přesně – přijde znovu, takže budeme mít otevřeno nebo možná zavřeno, budeme v karanténě, onemocníme, nebudeme moci tolik prodávat, ale možná právě naopak… Co jsme počátkem roku vnímali jako mimořádnou událost, kterou zvládneme a ona skončí, se ukázalo mnohem záludnější: sprint plný adrenalinu se změnil v maraton bez jasného konce, přičemž oživení očekáváme nejdřív na jaře 2021. Ale i s tím musíme fungovat a na všem negativním najít i něco dobrého,“ je přesvědčena majitelka studia Viabel.

 

Její obchod je už zase zavřený. A tak Šárka Richtrová hledá další možnosti a příležitosti, jak byznys rozvíjet i jiným způsobem. „Část z toho, co umíme a nabízíme, chceme ještě víc překlopit do online prostoru. Samozřejmě s vědomím, že půjde o doplňkový obchodní nástroj, protože nábytek je stále nejlepší vybírat osobně: popovídat si o něm, posoudit barvy, osahat povrch a zažít ho v prostoru. Ale příležitost čeká všude. Ještě do Vánoc chceme spustit e-shop s bytovými doplňky a vybranými nábytkovými solitéry, abychom víc oslovili mimopražskou klientelu. A dál rozvíjet náš byznysmodel postavený na osobním přístupu, komplexním servisu a faktu, že našimi koncovými zákazníky jsou děti, které si zaslouží to nejlepší, protože jim patří budoucnost i naše srdce. Taková práce má smysl, baví nás a užitek z ní mají nakonec úplně všichni, kteří se do ní zapojí.“